Tuesday, October 19, 2010

CIRI-CIRI MUZIKAL DAN REPERTOIRE LAGU


Orchestra Cina Moden atau dikenali sebagai ‘hua yue tuan’ menggabungkan elemen China dan Barat. Walaupun orchestra ini menggunakan alat tradisional Cina namun alat muzik barat seperli ‘cello’ dan ‘double bass’ juga digunakan. Orkestra ini menggunakan gubahan lagu-lagu tradisional cina dan lagu rakyat Melayu yang segar dan baru menggunakan system harmoni Barat menampilkan muzik kontemporari menciptakan identiti rakyat Malaysia. 





Muzik China dibina menggunakan sistem harmonik yang benar-benar konsisten dan bertindak mengawal perkembangan melodi, pergerakan kord serta sistem orkestra mereka. Ia mungkin satu-satunya sistem muzik terbesar di dunia yang mempunyai syarat-syarat yang merangkumi segala tersebut pada semua aspek muzik, dan pada masa yang sama membolehkan fleksibiliti dalam penerimaan jeda harmonik dalam muzik.

Pada tahun 1960 dan awal 1970-an, melalui karya-karya muzik oleh Chinese Music Society of North America, sekumpulan pengkaji mencari rangka kitaran harmonik dikenali sebagai zhi, shang, yu, Jue, gong dalam sistem harmoni China. Sebelum kajian ini, istilah yang digunakan disebut sebagai tangga nada. Sistem ini tidak percaya dalam tempoh dua belas nada saja. Jeda harmonik yang sama dari sistem harmonik China dijumpai dan dipaparkan secara jelas dalam rekaan struktur nada dari loceng gangsa bernada dua (zhong Bell) menurut Shen, 1987.Interval harmonik yang sama digunakan dalam alat sutera China dan alat-alat muzik buluh, dan khususnya, adalah tuning asas untuk string di qin, sanxian, zheng itu, paip tersebut, erhu, yang erhu tuoyin, matouqin yang , yang zhuihu, Jinghu itu, banhu, liuqin, dan keluarga Ruan.

OCM merupakan orkestra zaman moden yang boleh menerima, mengikut dan sentiasa berkembang kerana alat yang digunakan tidak ditetap malah masih boleh berlaku penambahan alat. Alat muzik sentiasa dicipta bagi memenuhkan kehendak repertoire yang dimainkan. Menurut temu bual yang dijalankan, ini sebenarnya merupakan langkah untuk mengantarabangsa instrument Cina dan stail muziknya. 

Terdapat pelbagai repertoire lagu yang dimainkan oleh OCM, namun oleh kerana perkembangannya tertumpu di Hong Kong, Taiwan, dan China maka banyak lagu yang berasal dari sana. Menurut Patricia Matusky dan Tan Sooi Beng dalam buku The Music of Malaysia, mereka menyenarai tiga jenis lagu yang dipersembahkan di Malaysia.

1. Lagu tempatan yang dimainkan secara heterofoni seperti Crazy Dance of A golden Snake dan Moonlight Over the Spring River. Dalam kedua-dua lagu ini, lagu yang dimainkan berjaya mengunakan pelbagai alat muzik yang berlain ton warna;
2. Lagu yang mengunakan harmoni secara triad seperti Dance of Yao People. Kebanyakannya telah digubah semula dan merupakan muzik rakyat; dan
3. Concerto seperti A New Song of the Herdsmen untuk dizi dan orkestra. Dalam concerto satu instrumen solo akan bermain dengan diiringi oleh orkestra. Bahagian atau passages yang boleh menunjukkan kebolehan pemain ditekan dalam lagu seperti ini.

Seperti kebanyakan lagu-lagu yang berasal dari China, banyak lagu yang dimainkan oleh OCM dibahagikan kepada beberapa bahagian dalam program muzik. Sebagai contoh lagu Moon Light Over the Spring River menceritakan pemandangan bulan melalui bayangnya dalam air sungai yang tenang. Komposer OCM mengabung elemen barat dan China dalam gubahan mereka. Ini jelas dari gubahan lagu yang menggunakan elemen melodi China, scale dan notasi digabungkan dengan sistem harmoni barat.

Selain daripada 3 kategori yang disenaraikan ada juga orkestra di Malaysia yang memainkan gubahan lagu-lagu patriotik negara kita. Lagu-lagu seperti Berjaya, Tanah Airku, Ayam Didik Inang Cina dan sebagainya turut digubah. Kami ada melampirkan contoh skor lagu Tanah Airku gubahan Lee Soo Sheng yang menunjukkan Melodi Melayu yang diwarnai menggunakan  kord triad Barat  Terdapat juga composer yang menggunakan rentak melayu seperti Saw Yeong Chin menggunakan rentak inang dalam karyanya Malay Dance.






Sebagai kesimpulannya, OCM popular dalam kalangan penduduk Cina di Malaysia kerana mempunyai bunyi muzik moden namun masih mengekalkan karekternya. Sesiapa sahaja mampu mengenal karekter bunyinya. Walaupun ia merupakan identiti masyarakat Cina di Malaysia, repertoire lagunya semakin berubah dan mula menyerap elemen tempatan.


 

Sesi Latihan PCC Chinese Orchestra- Joys of Strings

 

Malay Dance



Lagu orchestra Cina yang dimainkan menggunakan Alat Barat

VIDEO: DEMO BERMAIN


Video 1: Demo 1



Video 2: Demo 2

RUJUKAN

              

                Lee Yuan-Yuan and Shen, Sinyan (1999). Chinese Musical Instruments. Chinese Music Society of North America Press.


                Shen, Sinyan (2001). Chinese Music in the 20th Century. Chinese Music Society of North America Press.


                Han Kuo-Huang (1979). Asian Music: The Modern Chinese Orchestra. Texas: University of Texas Press.


                Wikipedia, The Free Encyclopedia (2010). Chinese Orchestra. Retrieved October 6, 2010 from Wikipedia, The Free Encyclopedia Web site:
                http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_orchestra

Alat Muzik Orkestra Cina Moden

Seperti maklumat yang telah kami dapat, alat muzik yang digunakan dalam Orkestra Cina Moden (OCM) adalah sangat banyak. Orkestra Cina Moden (OCM) terdiri daripada empat bahagian utama. Ianya bermaksud, alat-alat ini dikategorikan mengikut cara mereka bermain. Bahagian tersebut ialah:
  1. Bowed strings- bermain dengan cara gesekan
  2. Plucked strings- bermain dengan cara petikan
  3. Woodwinds- alat tiup kayu
  4. Percussion
Berikut adalah penerangan yang lebih jelas berkenaan bahagian-bahagian tersebut.


i- BOWED STRINGS

  • Terdiri daripada alat muzik dari yang berpitch tinggi hingga ke pitch yang rendah. Alat-alat yang tersebut ialah:
a) Gaohu
b) Erhu
c) Zhonghu
  • Alat-alat yang disenaraikan adalah mengikut pitch yang paling tinggi iaitu Gaohu, diikuti oleh alat muzik Erhu, dan pitch yang paling rendah di antara alat-alat tersebut ialah Zhonghu.
  • Kesemua alat ini adalah berfungsi seperti violin dan juga viola di dalam orkestra barat yang lazimnya kita lihat.
  • Alat muzik yang dikekalkan dari orkestra barat ialah:
a) Cello
b) Double Bass


ii- PLUCKED STRINGS

  • Bahagian Plucked strings inilah yang menetapkan struktur Orkestra China selain dari orkestra simfoni Barat.
  • Alat muzik yang digunakan dalam OCM yang tergolong dalam bahagian ini ialah:
a) Liugin
b) Yangqin
c) Paip
d) Zhongruan
e) Daruan
f) Guzheng
g) Sanxin
h) Konghou
  • Sebahagian besar daripada alat-alat yang dinyatakan di atas adalah alat muzik kordofon.
  • Bunyi yang dihasilkan daripada alat-alat muzik tersebut tidak sama seperti orkestra barat.

iii- WOODWINDS

  • Bahagian Woodwinds yang digunakan dalam OCM adalah lebih kecil berbanding dalam orkestra barat.
  • Alat-alat muzik tersebut juga terdiri daripada pelbagai saiz.
  • Tone yang dihasilkan oleh alat-alat ini juga adalah jauh lebih baik daripada tone yang dihasilkan oleh alat-alat muzik yang terdapat dalam orkestra barat.
  • Alat muzik winds Cina adalah terdiri daripada:
a) Dizi
b) Sheng
c) Suona


iv- PERCUSSIONS

  • Bahagian ini adalah yang melibatkan alat muzik yang perlu diketuk untuk menghasilkan bunyi. Ketukan tersebut adalah di bahagian permukaan alat muzik tersebut.
  • Alat-alat muzik yang tergolong dalam kategori ini ialah:
a) Tanggu
b) Muyu
c) Qing
d) Luo
e) Gu
f) Bo (cymbals)
g) Bianzhong


ALAT-ALAT MUZIK ORKESTRA CINA MODEN


i- Muyu (blok candi) & Bangzi (blok kayu)


Gambar 1: Muyu

  • Pada awalnya, Muyu digunakan untuk mengiringi nyanyian sami Buddha.
  • Muyu diukir daripada kayu dan diukir menjadi bentuk seperti ikan.
  • Ianya menghasilkan bunyi melalui ketukan di atas blok kayu yang telah diukir tersebut.

ii- Dizi

Gambar 2: Dizi

  • Alat ini adalah seperti seruling melintang.
  • Dizi ini sedikit berbeza daripada seruling biasa yang selalu kita lihat. Dizi dicipta mengikut 'balance' di antara kiri dan kanannya. Ianya bermaksud, apabila pemain bermain dizi, beliau akan terasa keseimbangan di antara bahagian sebelah kiri dan juga kanan.
  • Ianya dikenali sebagai Hengchui/Hengdi pada zaman dahulu.

iii- Suona


Gambar 3: Suona

  • Nama asal bagi Suona adalah 'surna'.
  • Selalunya, Suona ini digunakan untuk sambutan hari perayaan dan juga ketika pemakaman.
  • Selain itu, ianya juga berfungsi di dalam agama dan sering dimainkan.

iv- Sheng

Gambar 4: Sheng

  • Bunyi alat muzik Sheng ini adalah seakan-akan bunyi alat muzik yang menggunakan reed dalam orkestra barat.
  • Sheng terdiri daripada 3 bahagian utama iaitu:
a) Badan
b) Paip
c) Buluh
  • Bunyi yang dihasilkan adalah sangat merdu.

v- Yunluo

Gambar 5: Yunluo

  • Yunluo adalah satu set gong kecil dan mempunyai pitch yang berbeza.
  • Ianya disusun secara menegak dalam rangka kayu yang telah dicipta khas untuknya.
  • Yunluo ini banyak digunakan di dalam ensemble.

vi- Paigu


Gambar 6: Paigu

  • Paigu ini mempunyai key yang tersendiri.
  • Ianya juga boleh ditune seperti alat-alat yang terdapat dalam orkestra barat.
  • Paigu ini adalah sangat istimewa kerana ianya dapat dimainkan samada di permukaan atas ataupun di permukaan bawah.
  • Pitch yang dihasilkan di antara permukaan atas dan bawah adalah tidak sama, namun ianya adalah lebih kurang sama.

vii- Banhu

Gambar 7: Banhu

  • Bunyi yang dihasilkan adalah sama seperti Erhu.
  • Selain itu, fungsinya juga sama seperti Erhu.
  • Banhu akan dimainkan sesekali di bahagian Huqin sekiranya suara seperti piccolo diperlukan.
  • Ianya juga merupakan alat muzik yang berpitch tinggi.
Gambar 8: Liuqin
  • Dipanggil juga sebagai "lu pipa" dan "jingang hui"
  • Pada asalnya ada dua tali dan merupakan alat muzik alto dengan 7 frets.
  • Telah diubahsuai menjadi 4 tali yang dijadiakn sebagai alat soprano.

Gambar 9: Yang Qin


  • Disebut juga "hudie qin"-kecapi rama-rama dan "daqin"-dulcimer
  • Pada awalnya ditemui di Parsi/Iran dan Arab.
  • Kemudian masuk ke China akhir Dinasti Ming (1368-1644).
  • Bernada tinggi dalam ensemble.

Gambar 10: Gauhu


  • Dikenali juga sebagai yuehu.
  • Dikembangkan dari alat muzik erhu oleh master yang terkenal dalam muzik kantonis, Man-Shing Lui (1920).
  • Mirip erhu.

Gambar 11: Erhu
  • Ditemui di Sungai Xilamun di Timur Laiut China.
  • Pada awalnya dimainkan dengan kayu buluh dengan menekan pada string.

Gambar 12: Dagu

Gambar 13: Chinese Horn






Gambar 14: Jiangzhou-dagu



Gambar 15: Lion drums









Gambar 16: Shell

Gambar 17: Bo-cymbal
Gambar 18: Hulu

Gambar 19: Konghu/Yangan

Gambar 20: Pawu

Alat muzik yang dinyatakan di atas adalah sebahagian daripada alat muzik yang terdapat dalam Orkestra Cina Moden. Jika kita lihat, kebanyakan alat muzik yang digunakan adalah berbeza dengan alat muzik yang terdapat dalam orkestra barat. Namun, fungsi-fungsi tertentu juga menampakkan bahawa terdapat persamaan di antara keduanya.




VIDEO: PEMBENTANGAN


MARLIN BINTI KISIL



SURIANI ROSLIN BT. SHAFII



NOOR SUHADA BT. ZAKARIA



KHAIRUNNISA BT. JOHARI



BANCHAKORN A/L SOMBON

Monday, October 4, 2010

PROFILE AHLI KUMPULAN

LOKASI ORKESTRA CINA MODEN DI MALAYSIA

OCMM telah menjadi tumpuan besar penduduk Cina Malaysia di kawasan bandar, namun dengan kadar yuran yang rendah memyebabkan golongan berpendapatan rendah juga dapat bermain muzik ini. Sebahagian besar daripadanya ditaja oleh pelbagai pertubuhan Cina termasuk sekolah dan masyarakat Buddha.

OCMM adalah sebuah orkestra khas yang terdiri daripada 12 hingga 50 orang ahli. OCMM mula mencapai populariti yang agak besar di kalangan generasi muda kaum Cina. Ianya dipersembahkan dalam upacara-upacara penting masyarakat Cina dan majlis-majlis rasmi di negara kita.

OCMM dapat mewujudkan peluang kepada golongan muda untuk bersosial sambil berhubung melalui permainan muzik dan mempelajari teknik baru.

ORKESTRA CINA MODEN MALAYSIA



OCMM atau hua yue tuan di Malaysia telah didokumentasikan oleh Tan Sooi Beng (1983). Seperti di China, orkestra ini dibuat dari campuran alat muzik Barat dan alat muzik tradisional Cina. Muziknya menggabungkan unsur polifoni barat dengan 'scale' melodi China. OCMM turut memainkan lagu-lagu rakyat Melayu walaupun sebahagian besar repertoirenya terdiri daripada muzik yang diimport dari Hong Kong, Taiwan dan China. Selain itu, komposer tempatan juga melakukan usaha untuk menyerap unsur-unsur kebudayaan ke dalam muzik OCMM, khususnya Melayu ke dalam komposisi mereka.


Gambar 1 : Tan Sooi Beng
 
 

PERKEMBANGAN ORKESTRA CINA MODEN DI MALAYSIA


Orang Cina yang datang ke Tanah Melayu pada abad ke-19 telah membawa bersama budaya mereka ke sini. Masyarakat Cina yang lazimnya berpersatuan dan berkumpul mengikut kaum keluarga, lazimnya menggunakan dewan mereka untuk mengajar muzik Cina. Dari sinilah wujudnya satu permuafakatan antara mereka secara 'ad hoc' atau tidak formal, untuk melakukan improvisasi atau berkarya kepada opera Cina tempatan dan lagu-lagu rakyat dan daerah yang berlainan. 

Muzik tradisional seperti ini:-
- tidak mempunyai conductor atau pemimpin
- tidak mempunyai notasi ketika itu
- diketuai oleh alat muzik gesekan

Pada tahun 1960-an, persatuan-persatuan di Malaysia mulai terpengaruh dengan aliran Orkestra Cina Moden di China yang mula dibentuk pada tahun 1930-an. Setelah melihat perkembangan Orkestra Cina Moden di China melalui Singapura, Malaysia mula mengorak langkah dalam memperkembangkan Orkestra Cina Moden di sini. Selepas itu, terbentuklah Orkestra Cina Moden yang sedia ada di Malaysia sekarang. Ada pelbagai penambahan alat untuk membolehkan ia memainkan repertoire lagu moden.

ORKESTRA CINA MODEN



 

Gambar 4 : Orkestra Cina


Orkestra Cina moden (OCM) merupakan sebuah pembangunan pada abad ke-20 berdasarkan Orkestra Simfoni Barat. OCM yang paling menonjol adalah di Singapura. Ianya dikenali sebagai Singapore Chinese Orchestra. Ia juga dikatakan sebagai pembentukan dari tempat yang berbeza iaitu dari Timur, Barat, Timur Tengah dan Asia. Pada awal abad yang lalu, sekumpulan cendekiawan Cina, terutama dari Universiti Peking percaya bahawa Westernisasi atau 'kebaratan' adalah satu bentuk pemodenan.

Pada awalnya, konsep Orkestra Cina diangkat sebagai satu respon terhadap Orkestra Simfoni Barat. Tetapi ianya menjadi lebih berkembang sedikit demi sedikit dengan bantuan para penyelidik, ahli muzik dan pemuzik rakyat. Banyak alat muzik Cina yang telah diubahsuai daripada alat muzik tradisional seperti 'Diyinsheng' (Sheng bass besar) dan 'Zhongyin' (alto) serta 'Suona'.

Pada tahun 1940, ianya telah berkembang menjadi 4 bahagian atau section yang berbeza iaitu:-
  1. Bowed Stringed (alat bertali yang digesek)
  2. Plucked Stringed (alat bertali yang dipetik)
  3. Wind (alat tiup kayu)
  4. Percussion (alat yang dipukul)
Dalam bahagian ini, ada ketidakseimbangan bunyi dan keseragaman sukar untuk dikenalpasti pada awalnya. 

Seterusnya, pada tahun 1950, konduktor orkestra yang bernama Xiuwen di Central Broadcast Chinese Orchestra mula melakukan perubahan yang besar ke atas Orkestra Cina. Di bawah Peng, amalan-amalan Barat mula diterima seperti postur dan kedudukan pemuzik dan konduktor seperti Orkestra Simfoni (susunan seperti kipas) serta penggunaan skor notasi untuk diikuti dengan teliti, sama seperti muzik Barat. Beliau juga membuat pembangunan dan perubahan yang besar ke atas pelbagai alat muzik dalam bunyi orkestra. Dalam bahagian atau section dalam Orkestra Cina, bahagian bowed stringed atau Huqin merupakan bahagian yang paling penting.

Orkestra khas Cina sekarang ini merangkumi alat muzik seperti Cello Barat dan Double Bass. Ianya terdiri daripada lebih 36 jenis. Alat muzik yang digunakan dalam Orkestra Cina adalah erhu, gaohu dan zhonghu. Penambahan bahagian plucked-stringed ke dalam Orkestra Cina, sebahagian besarnya tidak sama seperti Orkestra Barat. Ini kerana alat muzik pipa dan zheng mempunyai pengaruh yang besar pada muzik instrumental Cina. Di antara ratusan variasi, alat muzik pipa, liuqin, ruan, guzheng, yangqin, sanxian dan konghou telah ditetapkan dalam Orkestra Cina.

Untuk Orkestra Cina, perkusi adalah istilah yang merujuk kepada campuran alat muzik Barat dan China. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Orkestra Cina telah menerima alat muzik perkusi barat yang lain ke dalam ensembelnya seperti timpani, glockenspiel, zilofon, vibraphone (sama seperti zilofon), snare drum dan kerincing. Sama juga dengan Orkestra Simfoni Barat, ia juga menerima alat muzik tradisional Cina yang lain dalam ensembelnya seperti diyin daluo (tam-tam), muyu (blok candi), Dabo (simbal Cina) dan bangzi (kastenet Cina).

Kini, komposisi Orkestra Cina mempunyai pengajaran unsur-unsur asas yang kuat dalam teori Barat. Ianya mempunyai kecenderungan untuk menggubah Orkestra ke arah kontemporari. Hal ini baik untuk alat muzik Orkestra Cina kerana dapat dimainakan bersama-sama dengan simfoni Barat atau dengan muzik elektronik yang telah dirancang terlebih dahulu. Kini, konsep Orkestra Cina juga menjangkaui benua China, termasuk Amerika, Eropah dan Singapura. Di Singapura, ada beratus-ratus Orkestra Cina Amatur dan Orkestra Cina Singapura yang sangat profesional dalam hal ini.

Sunday, October 3, 2010

POWERPOINT PEMBENTANGAN


orkestra cina moden -